دسته‌بندی نشده

گیربکس صنعتی و انواع گیربکس های موجود در بازار

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

گیربکس صنعتی چیست؟

گيربکس صنعتی ماشيني است که براي انتقال توان مکانيکي از يک منبع توليد توان به يک مصرف کننده و هچنين برآورده ساختن گشتاور و سرعت دوراني مورد نياز مصرف کننده به کار مي رود. گيربکس صنعتی درواقع يک واسطه بين منبع توان و مصرف کننده توان مي باشد که بين منبع توان و مصرف کننده توان يک انعطاف پذيري بر قرار مي کند.به دليل هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دوراني منبع توليد توان با مصرف کننده نياز به ماشيني که بتواند اين هماهنگي را به صورت يک واسطه برقرار کند امري ضروري به نظر مي­رسد. دستگاهي که اين خواسته را ميتواند تامين کند کيربگس صنعتی نام دارد منبع توليد توان مهم نيست که با چه نوع سوخت يا منابع انرژي توان را توليد ميکند بلکه اين مهم است که در شفت ورودي به گيربکس توان توليد شده را به صورت گشتاور به گيربکس منتقل کند دستگاه­هايي که مي­توانند توان مورد نياز گيربکس صنعتی را تامين کنند شامل الکتروموتورها – موتورهاي ديزل – موتورهاي بنزيني – موتورهاي گاز سوز- توربين هاي بخار – توربين هاي گازي – توربين هاي آبي -توربين هاي بادي – موتورهاي جت – و منابع توليد تواني که انرژي خود را از خورشيد تامين مي­کنند مي­باشند. مصرف کننده مي تواند هرنوع ماشيني باشد فقط کافي است که مصرف کننده بتواند توان خروجي از گيربکس صنعتی را بصورت گشتاور دريافت کند.

قبل از ارائه توضیحات بیشتر در مورد گیربکس صنعتی توجه شما را به تعاریف ساده­ای از اصطلاحات مکانیکی جلب می­کنیم:

تعریف کار:هرگاه نقطه اثر نیرویی تغییر مکان پیدا کند می­گوییم کار انجام شده است . بنابراین برای انجام کار نیاز به دوعامل نیرو (F) و تغییر مکان (S) می باشد. W=F × S

تعریف نیرو:نیرو عاملی است که باعث حرکت، تغییر حرکت و یا تغییر فرم در اجسام می گردد. اجسام مختلف و قطعات ماشین آلات ممکن است در آن واحد تحت تاثیر نیروهای مختلفی قرار گیرند که مقدار، امتداد جهت و نقطه اثر آنها با هم متفاوت باشد. در اینگونه موارد از ترکیب آنها نیروی معادلی بدست می آورند که به تنهایی بتواند اثر همه نیروها را داشته باشد این نیرو را نیروی برآیند می نامند.گشتاور: نیرویی که بخواهد قطعه ای را حول محوری بگرداند در آن قطعه تولید گشتاور می نماید. با توجه به اینکه مقدار کار(W) نیز از حاصلضرب مقدار نیرو در تغییر مکان بدست می آید، لذا گشتاور و کار می توانند واحد مشترک N.M را داشته باشند ولی بایستی توجه داشت که مقدار آنها در یک قطعه گردنده مساوی نمی باشد بعنوان مثال در دستگاه لنگی که با نیروی ثابتی می گردد گشتاور ثابت مانده ولی مقدار کار به نسبت مسافتی که نیرو طی می کند تغییر می یابد.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس صنعتی :گیربکس ها اجزای مختلفی دارند که اصلی ترین جز آنها چرخدنده ها می باشند که بسته به نوع گیربکس، شکل و جنس آنها متفاوت هستند.

اجزای دیگر گیربکس ها عبارتند از:

  • پوسته گیربکس:که دنده ها درون آن قرار می گیرند و جنس آن معمولا از چدن ریخته گری شده است.
  • شافت های ورودی و خروجی: این شافت ها می توانند به صورت سوراخ (Hollow) و یا شافت (Solid) باشند و جنس آن ها از فولاد است.
  • یاتاقان(Bearing) : برای تحمل بارهای شعاعی و محوری شافت های گیربکس استفاده می شوند.
  • نشت بند:(Seal) یا کاسه نمد،برای حفاظت بیرینگ ها از عوامل خارجی مثل گرد و غبار و همچنین نگهداری از روغن داخل پوسته استفاده می شود.
  • درپوش کنترل روغن و بازبینی کاسه نمد

گیربکس ها در دو دسته کلی تولید می شوند:

گیربکس های کاهنده

این نوع از گیربکس ها بین محرک و متحرک قرار می گیرد و دور مورد نیاز را تامین می کند و در تیپ های مختلفی ساخته می شوند. در این گیربکس­ها سرعت کاهش پیدا کرده و گشتاور افزایش می­ یابد. نسبت کاهش دور و افزایش گشتاور، معکوس است. یعتی به همان نسبت که دور کاسته می­شود، گشتاور افزایش می­ یابد.

گیربکس های افزاینده

در صنایع بالا دستی و پالایشگاهی نیاز به گیربکس های دور بالا می باشد که آنها را گیربکس های افزاینده می نامند. در این گیربکس­ها دور افزایش پیدا کرده و گشتاور کاهش می ­یابد. برای مثال در برخی از سانتریفیوژها از این تیپ گیربکس­ها استفاده می­ شود.

در پست بعدی به بررسی انواع گیربکس های صنعتی می پردازیم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *