آموزش

5 نوع گیربکس صنعتی و کاربرد انواع گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی

همانطور که م‍ی‌دانید گیربکس صنعتی در زمینه‌های مختلف صنعت و معدن مورد استفاده قرار گرفته و انواع مختلفی از آن‌ها در بازار موجود می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه پنج مورد از گیربکس صنعتی کاربردی را به شما معرفی نموده و شما را با کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا کنیم.

گیربکس حلزونی

نقاط قوت: با افزایش سرعت بین شفت های محوری متقاطع غیر متقابل، گیربکس حلزونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا این محصول قادر می‌باشد نسبت کاهندگی بالاتری را بین شفت های محوری ایجاد نماید.

ویژگی‌ها: در این سری گیربکس صنعتی، دنده‌ی حلزونی قطر بزرگتری داشته و با دندانه‌های برنجی روی حوزه‌ی پیرامونی هم چفت می‌شوند.

دنده‌های حلزونی یا 90 درجه، مورد استفاده در این گیربکس ها از جنس فولادی یا برنجی بوده که بسیار پرکاربرد و رایج می‌باشند و انواع مختلفی از جمله پایه دار، فلنج دار و هالو شفت دارند.
جنس قسمت خارجی گیربکس حلزونی به دلیل مقاومت بالا در برابر ارتعاش و لرزه از چدن و آلومینیوم ساخته می‌شود.

کاربرد: این گیربکس ها برای انجام عملیات سنگین به کار نمی روند موارد استفاده آن‌ها در میزان‌سازی ابزارآلاتی همچون گیتار، استفاده در بالابر، نوار نقاله، ماشین آلات، بالابر ساختمانی، دمنده ها، هواکش ها، دیزل ژنراتور و … می‌باشد.

گیربکس خورشیدی

نقاط قوت: گیربکس خورشیدی به دقت، استقامت و قابلیت متمایز خود با دیگر گیربکس ها، معروف بوده و برای کارکردهایی با دقت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین از نقاط قوت این گیربکس صنعتی داشتن استحکام و دقت بالا را می توان نام برد.

ویژگی‌ها: از ویژگی‌های گیربکس خورشیدی تنوع در نصب آن‌ها می‌باشد که بصورت پایه دار، فلنج دار و شفت دار قابلیت نصب را دارند.

کاربرد: در ربات برای افزایش گشتاور، در چاپ (پرینتر) برای کاهش سرعت رولر، در ماشین بسته بندی محصولات تجدید پذیر و …

گیربکس هلیکال هم محور

نقاط قوت: در گیربکس هلیکال، طراحی دقیق، دقت و مهارت در عملیات تراش چرخ دنده، بهینه‌سازی عملیات حرارتی و سنگ‌زنی چرخ‌دنده ها و محورهای آن‌ها، خصوصیات ایده آل را برای این گیربکس ها ایجاد کرده است که قادر می‌باشند در کارهای سنگین و طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند.
به طور خلاصه می توان چنین بیان کرد که گیربکس هلیکال هم محور به داشتن کارایی و کیفیت بالا معروف می‌باشند.

ویژگی‌ها: دنده‌ها و شفت از بدنه در این نوع گیربکس صنعتی با فولاد حرارت دیده ساخته و مقاوم شده‌اند و در طراحی، اصطکاک آن را به حداقل رسانده‌اند.

کاربرد: کاربردهای سنگین به ویژه کارهای مربوط به معادن، بالابری، نقل و انتقال، ساخت و ساز، ساخت مخزن و …

گیربکس هلیکال مورب یا گیربکس بول Bevel

نقاط قوت: در گیربکس هلیکال مورب یا گیربکس بول حرکت روتاری بین شفت های غیر موازی ایجاد می‌گردد و این نقطه قوت این گیربکس صنعتی نسبت به سایر گیربکس ها می‌باشد.

ویژگی‌ها: در طراحی گیربکس بول، دندانه‌های مورب روی سطح مخروطی شکل قرار گرفته‌اند.

کاربرد: از گیربکس هلیکال بول عموما در صنایع و معادن استفاده می‌گردد.

گیربکس ایندکس یا گیربکس ایستگاهی

نقاط قوت: در گیربکس، یک حرکت ساده ورودی به حرکت خروجی نوسان‌دار و پله‌ای تبدیل می‌شود که برای هر کاربردی بهینه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی نقاط قوت گیربکس ایندکس در سرعت، دقت و راحتی این گیربکس‌ها می‌باشد.

ویژگی‌ها: طرح مکانیکی ایندکس‌ ویژگی‌های جنبشی حرکت را از یک موقعیت به موقعیت دیگر تعیین کرده و نوع حرکت برای هر کاربردی انعطاف پذیر خواهد بود.

کاربرد: گیربکس ایستگاهی یا ایندکس در تولیدات انبوه به کار می‌روند. به عنوان مثال در ماشین تراش با تولیدات انبوه

با توجه به توضیحات مختصر داده شده، متوجه خواهید شد که هر گیربکس صنعتی طراحی و کاربرد منحصر به خود را داشته و در صورت تعمیر یا تعویض هر گیربکس بهتر آن است که با مشاورین و کارشناسان مربوطه تماس بگیرید و بهترین گزینه را در زمینه کاری خود انتخاب نمایید.

3 دیدگاه در “5 نوع گیربکس صنعتی و کاربرد انواع گیربکس صنعتی

  1. Awesome post! Keep up the great work! 🙂

  2. AffiliateLabz گفت:

    Great content! Super high-quality! Keep it up! 🙂

    1. عالیان صنعت دور گفت:

      yes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *