آموزش

آشنایی با انواع گیربکس موجود در بازار

تعریف گیربکس
گیربکس در لغت به معنای جعبه دنده ایی می باشد که از آن جهت انتقال قدرت استفاده می شود. گیربکس ها، ماشین هایی هستند که از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند. یک قسمت منبع ایجاد قدرت می باشد و قسمت دیگر، انتقال این قدرت را سازمان دهی می نماید.

به صورت کلی تر در تعریف گیربکس می توان گفت که این تجهیزات، مجموعه ایی از چرخ دنده های با سایز های متفاوت می باشند که قادرند دور موتور و سرعت آن را از محور گردان گرفته و آن را افزایش یا کاهش داده و به سیستم دیگری منتقل نمایند.

صنعتگرانی که از گیربکس در فعالیت های خود بهره می گیرند، می توانند در هنگام خرید، گیربکس مد نظر خود را به صورت تکی خریداری نموده و یا اینکه آن را به صورت کوپل شده با الکتروموتور متناسب با مشخصات فنی گیربکس مد نظر تهیه کنند. البته در این صورت به تجهیز، نام الکتروگیربکس یا موتور گیربکس اطلاق می شود.

انواع گیربکس
گیربکس صنعتی که در صنایع مختلف برای انتقال نیرو به کار گرفته می شود، دارای انواع مختلفی می باشد. در این گیربکس ها، گشتاور و سرعت موتور با یکدیگر در ارتباط هستند. از آنجا که گیربکس صنعتی توانایی تغییر سرعت به صورت افزایشی یا کاهشی را دارد، بنابراین در دسته بندی انواع گیربکس، آن ها را به دو دسته گیربکس کاهنده و گیربکس افزاینده تقسیم بندی می کنند. همچنین در تقسیم بندی دیگری که بر اساس نوع شافت گیربکس ها انجام می شود، می توان آن ها را به صورت گیربکس هلیکال، گیربکس حلزونی، گیربکس خورشیدی، گیربکس آویز، گیربکس صنعتی و گیربکس کرانویل دسته بندی نمود. در گیربکس ها، راندمان گیربکس است که تعیین کننده میزان اختلاف بین توان ورودی و خروجی آن می باشد. اما از آنجاییکه مقدار راندمان این نوع گیربکس ها بسیار بالا می باشد، بنابراین در شرایط ایده آلی که راندمان گیربکس را ۱۰۰% در نظر بگیریم، در نهایت میزان این اختلاف به صفر رسیده و مقدار توان در ورودی و خروجی یکسان خواهد بود. حال اگر در هنگام ساخت گیربکس، خطایی وجود داشته باشد که موجب کاهش راندمان آن گردد، میزان توانی که در هنگام عملکرد آن تلف می شود، تحت تاثیر عواملی نظیر صدا، لرزش و حرارت و … خواهد بود.

انواع چرخ دنده هایی که در گیربکس های صنعتی تعبیه می شوند، کدامند؟
چرخ دنده ساده
چرخ دنده مارپیچ
چرخ دنده جناغی
چرخ دنده خورشیدی
چرخ دنده مخروطی ( چرخ دنده مخروطی راست دنده – مخروطی مارپیچ و هیپوئید )
چرخ دنده حلزونی
نمایندگی گیربکس
فروشگاه توان صنعت نماینده انحصاری فروش انواع گیربکس صنعتی و دارای بیش از ۱۰ سال سابقه ی فعالیت در زمینه فروش انواع تجهیزات صنعتی با کیفیت و قیمت مناسب می باشد. هدف ما، همواره جلب رضایت مشتریان گرامی بوده و در راستای رسیدن به این مهم، ما ارائه دهنده مشاوره خرید به دوستان گرامی هستیم. همچنین شما عزیزان می توانید کاتالوگ گیربکس و لیست قیمت گیربکس را از طریق مراجعه به سایت رسمی توان صنعت دریافت نموده و از مشخصات فنی گیربکس مورد نظر خود مطلع گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *